A tökéletes képekhez hosszú út vezet, mely közel sem azzal veszi kezdetét, hogy üzleti fotósodként a helyszínen előveszem a gépemet a táskámból. Ha olyan végeredményt szeretnél, ami minden szempontból teljesíti az elvárásaidat, már jóval az esemény előtt neki kell látnunk a dolognak, ebben pedig nemcsak megbízómként, de partnerként is szükségem lesz rád. Bizony, sok múlik rajtad is, ezért, hogy könnyebb legyen a dolgod (és egyben az enyém is, aminek hála több időm marad a fotóid megalkotásával foglalkozni), összegyűjtöttem neked, mire is figyelj.

1., Ne az utolsó pillanatban keress fotóst

Tapasztalataim szerint a nagyobb cégeknél előfordul, hogy kiemelt rendezvények esetén a vaskos teendőlista végére, vagy épp az utolsó pillanatra marad a fotós felkérése. Persze, elsőre a helyszín biztosítása, a hangosítás, szereplők felkérése, dekor és az ezermillió más teendő fontosabbnak tűnhet, de ha logikusan tervezel, már a rendezvény előtt vagy az első lépéseknél kéred fel a fotóst, videóst. Miért? Mert nagy valószínűséggel a jobb, megbízható szolgáltatók előre le lesznek kötve, így bármennyire megtisztelő is lenne a felkérés, rangos az esemény, a kiszemelted nem fogja tudni elvállalni a munkát. Egészen egyszerűen azért, mert már korábban elvállalt, lefixált megbízásokat nem mondunk le (ez a hosszú távú sikeres vállalkozás egyik záloga). Ez az a helyzet, ami senkinek sem jó. Hiába a prominens vendégsereg, az elégedett arcok, a jó hangulat, amit többszázezres, milliós büdzsével a csapatod a helyszínre megálmodott, ha nem készülnek képek, akkor másnapra mindez mintha meg sem történt volna. A telefonos képek pedig biztosan nem lesznek jók a profi, céges marketinghez.

Tervezz előre, és mindenkinek jobb lesz a napja 😉

2., Ügyelj a fényre

Bár egy helyszín megválasztásakor nem biztos, hogy elsődlegesnek gondolod, de lényeges, hogy milyen a megvilágítása. Az ok egyszerű: ha elfogadjuk, hogy egy rendezvény esetében lényeges, hogy később az ott készült képanyagokat bemutathassuk, népszerűsíthessük vele a céget, szem előtt kell tartanunk, hogy mi kell a fotóknak. Ez pedig a megfelelő világítás. Bár jó fénytechnikával, megfelelő objektívekkel akár vak sötétben is szép eredményt érhetünk el, a természetes fénynél nincs nagyobb erő, ha élővé, plasztikussá szeretnénk tenni a fotókat.

 

3., Avass be, hogy mire számítsak

Elengedhetetlenül fontos, hogy tudjam, milyen programok megörökítésére kérsz fel. Vannak ugyanis olyan helyzetek, melyek extra felszerelést kívánnak, ezeket a kiegészítőket viszont csak akkor viszem magammal, ha tudom, hogy szükségem lesz rájuk. Például, ha készülsz egy fotófallal, ami előtt szeretnéd a vendégeidet lefényképezni, de nincs külön fénytechnikával megoldva a tér megvilágítása, jelezd, és én magammal viszem ehhez a megfelelő stúdiótechnikát.

4., A méret igenis számít

Felkérésemkor avass be abba is, hogy mekkora térrel és mennyi résztvevővel számolhatok, mivel ahhoz kell igazítanom a felszerelésemet. Ha nagyobb teret kell befotóznom, bepakolom a teleobjektívem. Ez viszont nem kicsi, egészen pontosan 1,25 kilóval húzza a vállamat, így nem képezi állandó felszerelésem részét. Ügyféligény esetén viszont szívesen a táskámba teszem. Ehhez kapcsolódó másik, nagyon fontos dolog: mindenképp jelezd, ha több teremben, egymástól távol eső területen, párhuzamosan zajlanak majd olyan történések, amiket nem szabad kihagyni. Ekkor ugyanis az egyetlen megoldás, ha percre pontosan felosztom az időmet, vagy az egyébként egyfős csapatomhoz felkérek valakit a megbízható tudással rendelkező kollégák közül, hogy segítsen ki az adott rendezvénynél. Mivel ez többletmunkával jár, így a megállapodás miatt is lényeges, hogy már a kezdet kezdetén tisztázva legyenek ezek a részletek – ezeket megbízói oldalról neked kell jelezned.

5., Mondd, hogy kikre figyeljek

Nincs annál rosszabb, mint amikor egy sikeres, szépen befotózott rendezvény végén elhangzik a mondat a céges kapcsolattartó részéről: „Ugye arról az asztalról is készültek fotók, mert elfelejtettem szólni, de ott ült a vezetőség.”. Ha központi asztalról beszélünk, nincs gond, de ha a tulajdonosok egy félreeső, nyugodt sarokban foglaltak helyet, akkor egyből rizikósabbá válik a történet. Ekkor szintén egy olyan, a fotósnak és a cégnek is rossz helyzetről beszélünk, aminek a megoldása roppant egyszerű: a kijelölt vállalati kapcsolattartónak nemcsak a programról, de a vendéglistáról és a marketingcélokról is mindent tudnia kell a fotós eligazításakor. Ha vannak kiemelt fontosságú vendégek, akiket mindenképp meg kell örökíteni, azt külön ki kell emelni, megadva a részleteket, hogy mikor, hol lesznek, ülnek majd a rendezvény ideje alatt. Én ugyan minden üzleti fotózás előtt megkérdezem mindezt, de az a biztos, ha te is tudod , mielőtt elkezdődik az esemény.

6., Beszédre is készüljek? Akkor ti is készüljetek!

Egy beszéd befotózása egyszerűnek tűnhet elsőre, hiszen „csak néhány kép kell, amíg az illető elmondja a mondandóját a színpadon”. Hosszasan nem térnék most ki erre, de biztosan bármely terület szakemberei megerősítenek benne, hogy azok egy munka legtrükkösebb részei, amik másoknak úgy indulnak, hogy „csak”. Mi az, amire megbízómként ügyelned kell, hogy ebben a tekintetben is minden rendben legyen? Érdemes egyeztetni a fénytechnikussal, hogy a beszédet fotózni fogják, ehhez állítsák be a fények erősségét. Amennyiben van a programban valamilyen fellépő, akkor szinte biztos, hogy lesznek színes hangulatfényei. Ezeket ha törik, ha szakad, le kell kapcsolni. Rendezvények esetében nagy fényerejű optikákkal dolgozom, amelyek szép, természetes végeredményt biztosítanak, azonban hátrányuk, hogy a szabad szemmel nem látható piros-sárga-zöld fellépő fények becsillanását is megörökítik majd a beszédet tartó személy fején. Ha elképzeled, hogy az ügyvezető igazgató homlokán apró, színes fénypöttyök látszanak, miközben a jövőbeli terveket ecseteli, értheted, hogy miért problémás ez a helyzet. Utóbbit ugyan vakuvillantással el tudom tüntetni a képekről, de ez a színpadon állónak zavaró, ráadásul beletolakszik a pillanatba is. Így semmi esély sem lesz, hogy olyan őszinte fotók készüljenek, ahol látszik a beszélő és a közönség kapcsolata. Tényleg érdemes beszédeknél mindenkivel előre egyeztetni.

7., A végére hagytam a legfontosabbat: az éhes fotós nem produktív fotós 😉

Viccet félretéve, egy hosszú rendezvény, legyen az bármennyire szórakoztató, az ott dolgozó szolgáltatóknak komoly fizikai és szellemi megterhelést jelent. Az emberi test törvényeit pedig nem tudjuk kijátszani: ha csökken a vércukorszint, akkor csökken a sejtek rendelkezésére álló energia, ami a munka rovására mehet. Ha szeretnéd, hogy minden rendben legyen, biztosíts a helyszíni csapatodnak elegendő mennyiségű folyadékot és valamilyen alapvető harapnivalót (és ne csak a fotósnak!).

Ezek volnának a legfontosabbak. Sikeres felkészülést és klassz rendezvényfotókat kívánok!

Tetszett, amit olvastál? Szeretnéd, hogy ezzel a szemlélettel készüljenek rendezvényfotóid, vedd fel velem a kapcsolatot!

Kapcsolat

Rendezvényfotózásaim további részletei

Aktuális árlistám

Egy kis ízelítő a munkáimból